Thursday, November 1, 2012

Complaining...





Complaining?

Definition from dictionary please.
 




---------------

"Fussy la dia tu. 

Lorh, tu pun nak komplain?.... Hmmm.
Ada-ada je la dia ni.... Malas dowh."
 -------------

Ayat-ayat yang acapkali org dok cakap bila ada yang suka bagi feedback.

Feedback?????  Ye. aku anggap itu feedback. Why?

Sebab complaining tak semestinya asik complain, orang tersebut mesti ada benda nak disampaikan. Ok, ok, lepas definition, nak translation pulak.

Complain = Aduan

Makna kata, dia nak mengadu sesuatu.

OR

dia mmg jenis suka komplen. makanan tak sedap, tomyam tak cukup masam, air milo tak kawww, nasik lembik, coklat manis, etc etc...

ok, bab makanan ni, aku angkat kaki... sebab itu selera tekak masing-masing. tak de kaitan pasal ni yeah.

ni berkaitan bagi aduan. xfaham? Nah bagi contoh.

Situasi 1: Agen TM ckp tak yah byr apa-apa whilst kene byr yuran cagaran dan duti setem.

Situasi 2: Agen Umobile ckp it is free to call anywhere, xguna pun, tapi tiba-tiba ada surat saman sbb tak bayar ratusan ringgit atas nama korang.

So, korang nak complain tak?

Berdasarkan kes ini, korang mestilah tahu hak kita sebagai pengguna. Laporkan aduan pada pihak SKMM untuk rekod.

Ye, untuk rekod. kalau tak ada siapa complain, mereka anggap tiada kes. Kes-kes macam ni mestilah buat aduan. 

Aku pegi TMPoint dan staff situ cakap jika SKMM dapat banyak aduan dari kes yang sama, mereka akan gugurkan bayaran-bayaran tersebut.  "Kalau gune agent, mesti ada byk masalah" tambahnya lagi.

Ha, bukti tu.. so, sila lah buat aduan ye!

Mesti ada yang rasa aku tengah buat kempen galakkan mengomplen? ye dak?


Besides, ada sesetengah orang just:

----------
"redha je la... ujian.

mungkin ada hikmahnya... xpela.
ala, malas la nak ckp banyak, ikot je la... "
----------


Ini bukan sebab redha or ada hikmah dan lain-lain. tak salahpun dan tak kene bayar pun kalau buat aduan. kenapa perlu bayar kalau tak salah? bak kata bidalan, berani kerana benar takot kerana salah...

Ha, jadi aduan / complain tak semestinya tak bagus. Ataupun tak complain itu semestinya bagus. [betol ke ayat aku ni?]


jadi, buatlah aduan pada tempatnya ye.






2 comments: